Fáy
András (1786-1864)
Mikszáth Kálmán egy Fáy Andrásról szóló tanulmányában azt
írta, hogy ha nem Széchenyit illetné "a legnagyobb magyar" jelző - akkor ez Fáy
Andrásnak járna ki, és ha nem Deák Ferenc volna a "haza bölcse" - akkor Fáy
Andrást illetné ez a cím; így azonban csupán "a nemzet mindenese". Ezt a "nemzet
mindenese" jellemzést Fáy Andrásról unokatestvére, jó barátja, vita- és
harcostársa, Szemere Pál találta ki; van ebben a kifejezésben igaz elismerés is,
de enyhe gúny is, hiszen a falusi kúriákból Pestre vagy más polgárosodó városba
költözött, szerényebb módú nemesi családoknál ez időben lépett a szobalány,
szakácsné és egyéb házicseléd helyére a mindenféle házimunkát egyedül végző,
városi polgároknál német kifejezéssel "Mädchen für alles"-nek nevezett
szolgálólány, akit a nyelvújítás hamarosan "mindenes"-re fordított. A jellemzést
pedig Fáy is, ismerői is igen találónak érezték: a nagyon lassan, de mégis
polgárosulni igyekvő nemesi Magyarország háztartásában évtizedeken keresztül ő
volt a mindenes: tette a teendőt ott, ahol a legfontosabbnak látszott valami
nagyon szükségest megvalósítani. Annak az óvatos liberalizmusnak, amely mégis az
első fontos lépéseket megtette az elrekedt magyar társadalom polgárosításáért, s
amelynek szellemi és politikai vezére Széchenyi volt, hamarosan Fáy András lett
a gyakorlati tennivalókat kidolgozó és gyakran személyesen megvalósító vezérkari
főnöke. Alkatilag közéleti és gyakorlati ember volt. Irodalmi életműve ugyan
terjedelemben felér egy kizárólag könyveket létrehozó író-költő-elmélkedő
bőséges termésével, mégis: az irodalmi mű csak amolyan melléktermék ennek a
politikus-közgazdász-szervező-agitáló közéleti mindenesnek az életében. Pedig
ifjúkori jelentkezésétől kezdve mindhalálig sikeres író volt, egyes könyvei
korának "bestsellerjei" közt is a legkelendőbbek közé tartoztak.Módos zempléni köznemescsalád ivadéka, anyai részről az ősi,
nagy tekintélyű, magukat egyenest Huba vezértől származtató Szemerék
leszármazottja. Kivételes értelme már a sárospataki híres kollégiumban kitűnik.
Onnét ment tovább Pozsonyba, hogy a falusi néptől tanult jóízű magyar anyanyelv
és a nemes férfiak számára apanyelvnek számító és Sárospatakon tökéletesített
latin mellett jól megtanuljon németül is, de mire felnőtt ifjúvá érett,
legalábbis a biztonságos olvasás erejéig tudott már franciául, sőt angolul is.
Nemcsak versailles-i klasszikusokat és a felvilágosodott moderneket olvasta
eredeti franciában, hanem Swiftet és Sterne-t is eredeti angolban. És szinte
egyszerre ragadta el Schiller németül és Kazinczy magyarul. Verselt is már
ifjúkorától kezdve, kezdetben a német szentimentálisok hatására olyan mélabúval,
ami sem akkor, sem később sohasem voltjellemző derűs, érzelmi és tervezésbeli
túlzásoktól mindig tartózkodó egyéniségére. Hanem, akik olvasták, azoknak már a
korai stíluspróbálkozásai is tetszettek. Úgy benne élt a korában, hogy mindig
telibe találta az olvasók ízlését.
De már diákkorában nyilvánvaló volt, hogy gyakorlati ember
lesz. Természetesen jogásznak ment. El is végezte, sőt még az ügyvédi vizsgát is
letette, de sohasem lett ügyvéd. Megyei szolgálatba állt, gyors karrier elé
nézett, hanem mikor már fiatalon főszolgabíróvá akarták választani,
visszalépett, mert az volt a véleménye, hogy ellenjelöltje alkalmasabb a
viszonylag már magas vármegyei tisztség betöltésére. A közérdek már ifjan is
fontosabb volt neki, mint az egyéni érvényesülés. De mégis mindig érvényesült,
mert amit javasolt, az úgy szükséges és haladó, hogy még a nemesek nagyobb része
sem riadt vissza tőle. Különben is eszményi rábeszélő volt, irodalmi
munkásságának nagy része is: rábeszélés a szükséges közteendőkre. Széchenyi úgy
vallotta később, hogy Fáy András liberalizmusa döntő hatással volt gondolatainak
kialakulására. Fáyra pedig Széchenyi volt döntő hatással attól kezdve, hogy a
Hitel megjelent. Az 1820-as évek derekától a 40-es évek derekáig Fáy a
magyar közéletnek Széchenyi mellett a másik főszereplője. Kossuth fellépéséig ő
a pesti ellenzék vezére, ugyanúgy foglalkozik a koldusok problémájával, mint a
nőneveléssel, megszervezi az első magyar pénzintézetet, a Takarékpénztárat,
hiszen enélkül nem is lehetne előrelépni a tőkés termelés felé. Tehát egy ideig
bankigazgató - és nagyon jól ért hozzá. De amikor ez a fő szükséglet, akkor
színházszervező és színigazgató - és nagyon jól ért hozzá. Közben előkészíti az
első magyar biztosítóvállalat megteremtését, s eközben kiderül, hogy kitűnően
ért a statisztikához és a valószínűségszámításhoz.
Amit pedig a közéletben tervez, azt egyszersmind megírja.
Híres mesegyűjteménye a hozzácsatolt aforizmákkal a liberalizmus propagandája és
erkölcsi példatára. Az olvasók elkapkodják, egymás után számos kiadást ér meg,
és egyre gazdagodik, mert Fáy kimeríthetetlen, ha példázatos meséket és
anekdotákat mondhat. Ezópus, Phaedrus, La Fontaine csak ürügy a számára. Az ő
meséiket is újra elmondja, de úgy, hogy napi aktualitásra vallanak. Majd amikor
már együttműködik Széchenyivel, a nemesi haladás és nemesi reakció regényét írja
meg az első igazi magyar társadalmi regényben, A Bélteky házban. Nem
igazán jó regény, cselekménye széteső, sok benne az elmélkedés a gyakorlati
teendőkről, a romantika apparátusát is nyakló nélkül alkalmazza (rablóhistóriák,
végzetes félreértések, rejtélyes álnevek zavarják az alapjában érdekes családi
történetet), természetesen bőséges érzelmi viharok jellemzik a cselekmény
szerelmi vonalát. De mégis: ez a regény a reakciós apa és a haladó fiú
összeütközése. Sajnos a maradi öregek rajza szemléletesebb benne, mint a
liberális fiataloké. Hiszen a valóságban több igazi reakcióssal találkozott,
mint igazi haladó fiatallal... és a legigazibb haladóktól, Kossuthtól és
követőitől később maga is húzódozott. De amikor a regény keletkezett (1832), még
Széchenyi jelentette a sokak számára ijesztő haladást. A regénynek sikere volt,
amit politikai célzatossága mellett jóízű, anekdotisztikus epizódjainak és
nemegyszer igen sikerült mellékalakjainak is köszönhetett. Mint olvasmány idővel
elavult, de hatása maradandó. Az előbb kelt magyar regények valójában
kuriózumok. A Bélteky ház ösztönzővé vált, innét indult el a magyar
regény a romantika útjára is, a realizmus útjára is. Későbbi regényei már
jelentéktelenebbek: Eötvössel és Jósikával nem vehette föl a versenyt, bár
mindketten tanultak tőle is. Idős korára pedig már Jókai volt a kortársa,
ekkorra már Fáy a régi idők élő emléke volt csupán. Írt néhány drámát is,
történelmi tragédiától vígjátékig végigpróbálta a színpadi irodalom
lehetőségeit. Akik tanultak tőle, jobbakat írtak, de tőle tanultak, és főleg ő
ösztönözte a nyomába lépőket.
Kossuth fellépésétől kezdve a Széchenyi-ihlette törekvések
már nem voltak elegendők a haladás számára, Fáy nem lehetett többé vezéralak.
Igaz, nem is akart soha az lenni. Még országgyűlési követ is kedve ellen volt
néhány hónapig.
1848-ban pedig riadtan visszavonult: egyszerre idegenkedett a
forradalomtól és a forradalom ellenségeitől. Hiszen így volt Széchenyi is, de az
ő érzékenyebb idegrendszere felmondta a szolgálatot. Fáy csupán a szorongó
tétlenségbe vonult vissza. 1849 után pedig már a múlt idők emléke volt.
Személyes népszerűsége nem csappant meg, de kései regényeinek és javaslatainak
már nem volt hatása. Mégis bizakodó maradt, a nemzeti kétségbeesés közepette
remélte a békés kibontakozást. A kiegyezést előkészítő Deák ugyanúgy tisztelte,
mint annak idején Széchenyi. Deák politikájához azonban újabb vágású emberekre
volt szükség. Kései esztendeiben egyébként is sokféle betegséggel küzdött. De
hetvennyolcadik születésnapját a kibontakozásban már reménykedő irodalom
megünnepelte: az Akadémia és a Kisfaludy Társaság hódolattal tisztelgett az élő,
bár megöregedett hagyománynak. Nemsokára meghalt. Arany János hódolatteljes
nekrológban búcsúztatta.
Forrás: Hegedűs Géza: A magyar irodalom arcképcsarnoka
Fáy András művei

A szulióták |
pdf:
652 KB |
lit:
730 KB |
|

Kapcsolódó oldalak
www.peterybooks.hu
|