Dayka Gábor (1769-1796)
Dayka Gábor egész életműve belefér egy kis kötetbe. Még az
irodalomkedvelők sem szoktak sokat tudni felőle. Ama kevesek közé tartozott a
XVIII. század végi magyar költők körében, akiknek nem volt kapcsolatuk a
Martinovics-mozgalommal. Mégsem teljes a mi hazai felvilágosodásunk képe Dayka
költészete nélkül. Nemhiába volt az oly jó ízlésű Kazinczy igen nagy - talán
túlzó - véleménnyel róla. Sajátos, máséval össze nem téveszthető hangot
jelentett irodalmunkban. Hatását érezzük a közvetlenül utána következőkön is,
akik nála sokkalta nagyobb költők voltak, olyanokon, mint Csokonai vagy
Berzsenyi. Egy történelmi másodperccel előbb szólalt meg ezeknél, és ama rövid
évek alatt, amíg írnia adatott, alighanem ő érezte és élte át az akkori
legkorszerűbb nyugati irodalmi életérzést.
Úgy is mondhatjuk, hogy az a gyér számú költemény, amelyet
Dayka hagyott reánk, teljesen szinkronban volt kora Európájával. A korszerű,
akkor nagyon is haladó tartalmú polgári túlérzelmesség - a szentimentalizmus -
meg az utóéletét élő rokokó könnyedség és az új erőre kapó klasszicizmus antik
szépség- és formaeszménye oly tökéletes egységben jelenik meg ebben a nagy
műgonddal fogalmazott költészetben, ahogy az irodalmi eszmény volt Európa tőlünk
nyugatabbi világaiban. E ma már nagyon is avultnak ható, de éppen akkor a
szükséges újnak hangot adó irodalmi hangütés miatt kell olyan indulási pontnak
tekintenünk Dayka életművét, amely lényeges mozzanatokkal gazdagította a további
fejlődést, még ha maga a költői arcél el is homályosodott. Ezért kell
felvilágosodásunk jellemző hangadói közé besorolni, és bajokkal teljes életútján
végigkísérni a mindössze huszonhét évet élt költőt.
A család, amelyből származott, nemesi előnevet viselt ugyan,
de az Újhelyi predikátumhoz és az armálishoz nem volt birtokuk, így hát nem
tartozhattak a nemesség alsó rétegeihez sem. De jobbágyok sem voltak, hanem
szegény módú iparos-polgárokként éltek a gyér polgárságú hazában. A költő apja
szabómester a nagyon lassan városiasodó Miskolcon. Amíg élt, el tudta tartani
családját, hanem amikor korán meghalt, csak a szegénységet hagyta övéire. A
nagyobbik fiú hivatásos katona volt, még sihedertővel elesett a császári hadak
háborúiban. Az özvegyasszony elszegődött szakácsnénak. A kisebbik fiú
választhatott, hogy mesterember lesz-e, mint apja volt, vagy tanulni fog, ahogy
kisgyerek kora óta kívánta. Ha iparra megy, akkor be kell állnia inasnak egy
műhelybe, hogy majd segéd legyen, és ha a szerencse segíti, idővel céhmester
lehessen. Ha tanulni akar, akkor nincs más út, mint az egyházi pálya, hiszen a
szegény fiú egyébként nem tudja megfizetni a tandíjakat. Az egyház azonban
örömmel taníttatta az értelmes ifjakat. Így lett paptanár a kor számos
jelentékeny alakja. Daykának az is megkönnyítette ezt a választást, hogy valóban
vallásos volt.
Éppen mert vallásos volt, viselte meg annyira lelkét, hogy
egyháza idővel ellenséget látott benne. Az egyház ugyanis nagyon indokoltan
rettegett a felvilágosodás eszméitől, amelyek alapjában támadták az egyház
világszemléletét. A korszerű eszmék azonban áthatoltak a papneveldék falain is.
Bessenyei fellépte óta a nemzeti haladás elválaszthatatlan volt Voltaire
szellemétől. És minél műveltebb volt az ifjú, annál többet szívott magába a
haladás eszméiből. Dayka pedig nemcsak példásan jó tanuló volt, hanem szinte
példátlan nyelvérzékű. Egész valószínűtlen, hogy rövid élete alatt milyen sok
nyelvet tanult meg. Számára tehát nem volt idegen a francia és a német nyelv,
később az olasz és az angol sem (latinul persze úgy tudott, mint magyarul). Neki
nem kellett megvárnia, amíg egy korszerű művet lefordítanak. Ráadásul
osztálytársa volt a kezdetben hasonlóképpen papnak induló Szolárcsik Sándor, a
Martinovics-mozgalom későbbi hőse és vértanúja. Éveken keresztül ők ketten
vetélkedtek, melyikük az osztályelső. A korán felvilágosodott, majd az egész
egyházi világszemléletnek hátat fordító Szolárcsik személyes hatása erősítette a
világosság és a vallásos emlékek közt gyötrődve ingadozó Daykában az új
szellemet. Ez az új szellem elsősorban a felvilágosodás humanizmusában és
vallási türelmében nyilvánult meg benne. Hanem amikor egy templomi
prédikációjában a vallási türelemről mert prédikálni, kitört körülötte a
botrány. Eretnekség címén idézték a püspök elé, ahol nem volt hajlandó
visszavonni hitvallását. Ez az összecsapás döntő elhatározásra bírta: szakított
a papi hivatással.
Ez időben már költő: kispap társai Egerben, Pesten, majd újra
Egerben elismeréssel olvasták verseit. Gondos, csiszolt verselő: a magyaros
versformákat ugyanolyan biztonsággal kezeli, mint a Horatiustól tanult latin -
akkor "deákos"-nak nevezett - ritmikát. Később majd Kazinczy hívja fel figyelmét
a Ráday kezdeményezte nyugat-európai verselésre, amelynek Kazinczy mellett az
első igazi mestere lesz.
Költészetből azonban nem lehet megélni. De hát ő már papként
is tanár szeretett volna lenni. Tanári állást keres tehát. Így jut el az akkor
javarészt német ajkú Lőcsére. És egy pillanatig úgy fest, hogy kerékvágásba
jutott. A kortársak szerint igen jó tanár volt. Műveltségével, csevegő
kedvességével a társaságok kedvence. Szeretett választékosan öltözködni
(alacsony termetű, de mégis nagyon jó megjelenésű, ismerősei szerint
kifejezetten szép férfi volt). Előbb levelekben, majd személyesen
összebarátkozik Kazinczyval, akit mesterének tekint. Néhány verse megjelenik
Kazinczy folyóirataiban. És fellobog egy szenvedélyes szerelem.
Főbérlőjének leánya - Reich Zsuzsanna - nagyon szép és nagyon
léha teremtés. Barátai ijedten óvják tőle a költőt, hanem annak nem elegendő
isten áldása nélkül a szerelem, feleségül veszi a csapodár leányt, aki
hűtlenségeivel megkeseríti hátralevő éveit. Közben kiderül reménytelen tüdőbaja.
Két gyermekük születik, mindkettő csecsemőkorban meg is hal. A jó kezdet után
rázuhan a bánat. Hogyne volna fogékony a német irodalomban éppen legidőszerűbb
bánatkultuszra, a szomorúság és reménytelenség túltengésére, a
szentimentalizmusra. Költészetében ekkor olvad össze végérvényesen a klasszikus
örökség és a szentimentális korszerűség. Ihletője a bizonyos haláltudat. Talán
egészen Reviczkyig nincs is még egy magyar költő, aki ennyire érzi és kifejezi a
halál közelségét.
Minden vigasza a költészet. Lassú gonddal formázza verseit.
Vannak olyan sorai, amelyeket az olvasó ma igen csokonaisnak érez. Csokonai -
Kazinczy révén - ismerte is Dayka költeményeit, és igen nagy véleménye volt
róluk. Vannak azután versszakai, amelyekben már Berzsenyi képeinek és
fordulatainak indíttatását hallhatjuk. Természetesen idővel, már Dayka halála
után, Berzsenyi is ismerte és becsülte ezt a költészetet.
A napi politikától azonban távolabb marad, mint kortársai.
Felvilágosodása ugyan eltávolította az egyháztól, de annyi ereje nem volt, hogy
politikai magatartásával is hitet tegyen az új eszmék mellett. Kazinczyt mindig
mesterének tudta, de nem jutott el Kazinczyval Martinovicsékig. Igaz, egyre
betegebb volt. És amikor a nagy perben költőtársainak nagy része vádlottként ült
szemben a bírákkal, amikor a hajdani vetélytárs-barát, Szolárcsik az eszme
vértanúja lett, Dayka már többet feküdt ágyban, mint amennyit taníthatott.
Remélte, hogy még, összeállíthatja verseskötetét. Rendezte a
költeményeket, előszót írt elébük, amelyben bizonyságát adja költői és verselési
tudatosságának. A Martinovics-per utáni évben azonban alig-alig volt lehetőség,
hogy magyar verseskönyv jelenjék meg. De a gyűjteményes kézirat szerencsésen
megmaradt. Valahogy elkerült Virág Benedekhez, aki azután megküldte a sokévi
börtönből kiszabadult Kazinczynak. Kazinczy pedig döbbenten vette tudomásul,
hogy oly nagyra tartott barátja nem sokkal az ő elítélésük után meghalt.
Utolsó heteit Ungvárott töltötte. Ott kapott új tanári
állást. Odaköltözött méltatlan feleségével, akitől mégsem tudott elszakadni. Ott
azonban már nem taníthatott. A tüdővész még sokáig gyógyíthatatlan volt. Dayka
meghalt, mielőtt elérte volna huszonnyolcadik életévét. Verseskönyvét méltató
bevezetéssel azután Kazinczy adta ki.
És költők, olvasók egy ideig Daykát a legjelentékenyebbek
közt tartották nyilván. Azután egyre kevesebb szó esett róla. Az igazság, hogy
nem tartozott a legnagyobbak közé, de mégis jelentékeny szerepe van költészetünk
fejlődésében. És van néhány verssora, olykor néhány szakasza, amely igazi
költőnek mutatja. A szentimentalizmusnak pedig alighanem éppen ő volt nálunk a
legtisztább képletű költői kifejezője. Nevének ott a helye legjobb kortársai
között. Forrás: Hegedűs Géza: A magyar irodalom arcképcsarnoka
Dayka Gábor művei
Dayka Gábor összes költeménye |
pdf: 540 KB |
lit: 496 KB |
|

Kapcsolódó oldalak
www.peterybooks.hu
|