Mercator Stúdió
Elektronikus  Könyvkiadó
Éljenek a fák! Ha elektronikus könyvet vásárol, ők is hálásak!

Üzleti elveink

Többet

Gyorsabban

Kevesebbért

                              

Corel R.A.V.E.

A Corel R.A.V.E (Real Animated Vector Effects) programmal foglalkozó könyveink:

CorelRAVE 2 - Animációkészítés - magyar nyelvű változat 
CorelRAVE 3 - Animációkészítés - magyar nyelvű változat  
 

Az Internet kezdetein – főképpen a használható eszközök szűkös volta, a nem megfelelő kommunikációs sebesség miatt – csak szöveges információk cseréjére kerülhetett sor. A hardver és a szoftver fejlődése, a grafikus felhasználói felületek rohamos terjedése már megfelelő teret biztosított a képek, később a hangok és videoállományok küldésére, majd széleskörű publikálására. Ma a világhálót a vizuális közegbe ágyazott multimédiás tartalmak jellemzik. Sokszor a vizualitásnak kimondott szándéka a mondanivaló hordozása, hiszen erre fogékonyabbak a weben bolyongó felhasználók.

A webszörfözők számára leglátványosabbak az animációk, melyek rajzok, képek, grafikai elemek, szövegek együttes mozgásával vonják magukra a figyelmet. Ezt használják ki a webes reklámok. Gondoljunk például a reklámcsíkok, „bannerek” rohamos terjedésére.

Az animációk másik fontos területe a szemléltető oktatás, bemutatás, ahol kihasználhatjuk a nézők grafikus megjelenítésre való fogékonyságát a tényleges gyakorlat, vagy drága kísérlet bemutatása nélkül is. Hadd hívjuk itt fel figyelmüket két szép és viszonylag egyszerű flash animációs példára. A www.atomenergia.hu/erdekesseg/reaktor/reaktor.htm webcímen animációs bemutatót tekinthetünk meg a nyomottvizes atomerőművek működéséről, illetve a www.flash.hu/komaromi/fotok/napfogy/bolygok.swf címen a Nap, a Hold és a Föld állásáról. Ilyen bemutatók megtekintéséhez csak a minimális eszközözök szükségesek: Internet­böngésző, melyet kiegészítettek – ingyenes – Flash lejátszó beépülővel (plugin). A flash animációban a vetített filmekhez hasonlóan másodpercenként 12-24 képkockát látunk, amelyet szemünk egyetlen képfolyammá olvaszt össze. Ezt a hatást használják ki gyakran a látványosságra törekvő webhelyek a nyitóoldalon, mintegy bemutatkozásként.

A webes animációk másik, elterjedten használt típusa az animált gif, mely nem más, mint a viszonylag kis felbontású raszterképek egyetlen fájlban tárolt sorozata. Ez esetben minden képkocka adott ideig (0,1 – 3 másodpercig) látható.

E rendszerek egyaránt a hagyományos vektoros vagy raszter­grafikus elemekből indulnak ki. A vektorgrafikus szoftverek az ábrázolás során a képet alkotó alakzatokat matematikai egyenletekkel írják le, ebből adódik az az előny, hogy az ilyen képek korlátlan mértékben nagyíthatók és kisebb helyet foglalnak el, hátrányuk, hogy fényképek kezelésére nem alkalmasak (bár ma már léteznek hibrid rendszerek is). Ezzel szemben a rasztergrafikus kép pixelekből áll, és az állományok a kép minden egyes kép­pontjának színét és egyéb jellemzőit eltárolják. E tárolási és feldolgozási mód előnye, hogy min­den egyes képpont külön szerkeszthető, így fényképek feldolgozására, retusálására kiválóan használható, hátránya viszont az, hogy ezek a képek sokkal nagyobb lemezte­rületet foglalnak és a számítógép memóriájának méretével szemben is igényesebbek, ugyanakkor az ilyen képek minőségromlás nélkül csak korlátozottan nagyíthatók.

Az általános célú vektorgrafikus programok között piacvezető a kanadai Corel cég CorelDRAW programja, amely köré egész programcsomag szerveződött az idők során.

A rasztergrafikus programok közé tartozik a PHOTO-PAINT nevű programja, amelyet a CorelDRAW Graphics Suite programcsomag részeként szerezhetünk be. A program az ipari szabvány Adobe Photoshop rasztergrafikus képfeldolgozó szoftver legnagyobb riválisa. A programcsomag 10-es változatától kezdve a programcsomag részeként, és önállóan is elérhető a Corel R. A. V. E. (Real Animated Vector Effects) mozaikszóval jelölt animációkészítő. A 12-es programcsomag része a R. A. V. E. 3.0-ás változata.

Ahogyan az a program nevéből is látható, azt elsősorban vektoranimációk készítésére dolgozták ki, de felhasználhatunk benne a PHOTO-PAINT programhoz hasonló módon feldolgozható raszteres képeket is. A vektoros ábrák kezelésében a program a CorelDRAW hagyományait folytatja. Aki e programok kezelését ismeri, könnyen megbarátkozik az animációkészítő alkalmazás felhasználói felületével is.

A program első változata még gyengébb kidolgozású, sőt instabilnak tekinthető volt, amelyen mára sokat javítottak. Ez a változat sokkal megbízhatóbban működik. Az eszköztárak ma már szinte a teljes CorelDRAW és CorelPHOTO-PAINT lehetőségeket nyújtják (a programon belül esetleg nem elérhető funkciók felhasználásához bármikor átválthatunk e két „nagy”, specialista alkalmazásra). A programban a végterméket elmenthetjük HTML, animált gif, AVI vagy QuickTime filmként, vagy éppen Macromedia Flash formátumba. Ez pedig a webes célú felhasználás esetén alapkövetelmény. A kimeneti formátumoknak köszönhetően könnyen előállíthatunk olyan animációkat, amelyek megtekintéséhez csak egy webböngésző szükséges.

A szövegeket gérbévé alakítás nélkül exportálhatjuk, ami jelentősen csökkenti a fájlméretet. A térbeli forgatások megoldása is egyszerűbb ebben a programban, melynek környezete egyszerű, kezelése gyorsan elsajátítható.

A Corel animációkészítője a CorelDRAW-ból átvett szolgáltatásoknak köszönhetően sokoldalúan kezeli az animálható tulajdonságokat. Alkalmazhatunk akár több objektumon is különleges effektusokat (kontúr, átlátszóság, torzítás, árnyék stb.) , amelyek interaktív beállítása igazán könnyű. Animációként felhasználhatjuk az áttűnés (blend) funkcióval kialakított objektumcsoport egyes átalakítási lépéseinek megfelelő közbenső objektumait. Ugyanakkor készíthetünk a hagyományos rajzfilmes animációnak megfelelő módon is dokumentumot, melyben minden egyes képkockát egyesével rajzolunk meg. Az animáció utólag hanggal is bővíthető.

Nem elhanyagolható szempont, hogy a CorelDRAW Graphics Suite teljes programcsomag ára kevesebb, mint a Macromedia Flash ára. E programnál a R. A. V. E. kevesebbet tud, képességei egyelőre szerényebbek – de nem mindenki igényli a Macromedia Actionscript nyelvének elsajátítását… Az általános felhasználó, hobbi animáció-készítő számára viszont igencsak drága a professzionális, bruttó 225 ezer forintos program, míg igencsak megéri a Corel R. A. V. E. megoldását megvásárolni, hiszen ez csak 12 ezer forintba kerül!

Ugyanakkor, ha a drágább a Corel Graphics Suite 12 programcsomagot szerezzük be, akkor a következő komponenseket is megkapjuk:

  •    internetes honlapszerkesztőt, vektoros rajzoló és irodai marketinges szoftvert (ez maga a CorelDRAW program),

  •    fényképszerkesztő és festőprogramot (Corel Photo-Paint),

  •    animációkészítőt (ez a Corel R.A.V.E. nevű alkalmazás),

  •    a bittérképből vektoros képet előállító szoftvert (CorelTrace),

  •    háttérkép-előállító (textúra-készítő) szoftvert (CorelTexture),

  •    az animációk és akár programba ágyazott képek mentésére szolgáló „képlopó” programot (Corel Capture),

  •    a munkák automatizálásához a Microsoft Visual Basic for Applications ipari szabvány szerint elkészített programnyelvet,

  •    a fontok telepítésére, eltávolítására, csoportosított megjelenítésére használható betűkészlet-kezelőt (Bitstream® Font Navigator),

  •    a Kodak Digital Science színmenedzselő rendszert,

  •    a CorelDRAW programmal előállított PDF-állományok megtekintéséhez  PDF-olvasót (Adobe Acrobat Reader),

  •    valamint grafikus szűrőként Adobe Photoshop kompatíbilis plug-in programokat (Digimarc Digital Watermarking, Human Software Squizz!).

A Corel R.A.V.E. program 2003-ban megjelent 3-as változatát 2004-ben részlegesen lokalizálták, azaz a teljes felhasználói felület nyelvét magyarra fordították, viszont a súgó nyelve angol maradt. A programmal kapcsolatos részletes szakirodalom egyelőre nem jelent meg. Ezért is ajánlott könyvünket beszerezni…

A szoftver munkakörnyezete egyszerű, interaktív, a felhasználói felületet mindenki könnyen átala­kít­hatja úgy, hogy a legjobban segítse a hatékony munkát. Az ismeretlen szavakat, kifejezéseket általában első előfordulásuk helyén mutatjuk be, magyarázzuk. A magyar kifejezéseknél igyekeztünk következetesen alkalmazni a lokalizáció eredményeit is.

Az itt leírtak megértéséhez és alkalmazásához különösebb számítástechnikai ismeretekre nincs szükség, elegendő a Windows operációs rendszer alapfokú ismerete. Könyvünk alapjául egy Windows rendszeren futó, magyar nyelvű 3-as változat szolgált. A könyv tartalmi megtervezése során az a szempont vezérelt, hogy minden olyan fontos funkciót mutassunk be, amely az animációk készítésében szerepet kaphat. Így ezek között értelemszerűen sok raszter- és vektorgrafikus elemet tárgyalunk, hiszen ezekből állnak össze azok az elemek, amelyeket animációkészítő programunkban mozgatunk, illetve amelyek mozgásáról filmet készítünk.

Az animációkészítő bemutatásánál ugyanakkor kerülni szerettük volna az ilyen részek helyére kerülő direkt utalásokat, miszerint „ezt a részletet olvashatják a vektoros, vagy raszteres elemekkel foglalkozó könyvünkben”, tehát e kötetet azzal a szándékkal hoztuk létre, hogy csak e leírás alapján elsajátíthassák az animációkészítés alapjait.

Változat Processzor Memória Háttértár Operációs rendszer
1 Pentium vagy újabb, 200 MHz (minimum) 64 MB 160 MB a telepítéshez Windows 98, Windows ME vagy Windows NT 4.0, 2000, XP
2 200 MHz-es Pentium II processzor (vagy PowerMac G3) 64 MB RAM (Windowsnál 128 MB RAM ajánlott) 200 MB a telepítéshez Windows 98, Windows ME vagy Windows NT 4.0 (SP 6), 2000, XP operációs rendszer (Macintosh gépen Mac OS 10.1)
3 200 MHz-es Pentium II processzor (vagy PowerMac G3) 64 MB RAM (Windowsnál 128 MB RAM ajánlott) 250 MB a telepítéshez Windows 2000, XP operációs rendszer (Macintosh gépen Mac OS 10.1)


 

 

Copyright © 2007 Mercator Stúdió
| webtérkép | médiaajánlat | adatvédelem | kapcsolat |